Tips voor de eerste herstelperiode

Fundamenten

Voedsel, slaap (e.d), medische hulp, veiligheid, ritme en routine

  • zorg (weer) voor dagelijks ritme en routine
  • zorg voor regelmatig, gezond en voldoende voedsel en slaap
  • neem fysieke en mentale klachten serieus en zoek extra hulp als dat nodig is
  • plaats jezelf in een veilige omgeving met mensen die je vertrouwt

 

Cognitieve ontwikkeling

Probleemoplossend vermogen, zelfcontrole, zelf-efficiency, educatie

  • geef jezelf betekenisvolle taken
  • onderzoek je eigen coping-strategieën
  • oefen jezelf in oordeelvrije observatie
  • stel haalbare taken op voor jezelf
  • maak ruimte voor evoluerend leren (actie, reactie, reflectie, analyse, planning)
  • deel kennis en ervaring

 

Goed functionerende communities/groepen

Verbondenheid, opladen, ontspanning, vieren wat bereikt is

  • ga het commitment aan om conflicten op te lossen met een positief startpunt en door oordeelvrij onderzoek
  • maak ruimte voor gezamenlijke momenten voor het persoonlijke en interpersoonlijke level
  • volg samen trainingen en zorg voor goede voorbereidingen
  • vier gezamenlijk wat bereikt is
  • maak ruimte voor spel, natuur, muziek en al die andere dingen die het leven zo mooi maken

 

Zorg voor elkaar

Mentorschap, zorg

  • hanteer het ‘each one teach one’ principe
  • maak ook ná acties gebruik van het buddy-systeem
  • stel ná een actie een affinity groep samen waarin verschillende levels van ervaring en coping strategiën gemixed zijn
  • werk samen met Support & Recovery teams

 

Betekenis

  • onderzoek je eigen onderliggende motivatie voor activisme en maak ruimte om die te waarderen
  • combineer een lange termijn visie met een ‘gestaag’ tempo (een marathon, geen sprint!)
  • investeer bewust in verbinding met de hier en nu wereld om je heen
  • zoek je eigen vorm van spiritualiteit en betekenisgeving

 

Tenslotte…

Een meer natuurlijke omgeving kan een grote bron zijn van rust en energie. Neem de tijd om een eind te gaan wandelen in een bos, een park of aan het strand.

Creatieve activiteiten zoals tekenen, schilderen, beeldhouwen, poëzie en vooral muziek (maken of luisteren) kunnen je helpen bij een verwerkingsproces, omdat je hiermee andere gebieden in de hersenen activeert dan als je er alleen over praat. Probeer het eens…

20 feb, Maastricht 2.Dh5 workshop: Support & Recovery: about strong reactions after high-stress events

Datum / Tijd: Saturday, 20. February 2016 14:3016:30
Locatie: Caracola, President Rooseveltlaan 213, Maastricht
Door: Dhjana
Social media: Invite via Facebook
Language: Same as the language of this announcement (more info)
——–
In this Sustainable Activism workshop, we will take a look at strong reactions that activists might experience after high-stress events. Where do these reactions come from, and how can we integrate resilience into our daily (activist) lives.

Lees verder

20 juni: workshopdag ‘Activisme en burn-out’

Bezettingen. Blokkades. Acties. Arrestaties. Organiseren. Mobiliseren. Rechtszaken. Persberichten. Vergaderen. Conflicten. Soms… soms wordt het allemaal teveel. Teveel werk, teveel stress, teveel spanning.
Soms weet je niet meer waarom je het doet en vooral: hoe je het op een manier kan doen waar je níét knettergek van wordt.

Als betrokken activisten lopen we al gauw in de fuik van een burnout. Soms is het voldoende om even afstand te nemen, maar als het meer is dan alleen een behoefte aan pauze, kan het de moeite waard zijn om even helemaal stil te staan en te kijken naar de oorzaken van een (bijna) burn-out. Is het echt alleen omdat er altijd zoveel te doen is en er nooit genoeg mensen zijn? Vaak spelen persoonlijke factoren – juist die eigenschappen waardoor we ons zo tomeloos inzetten voor sociale verandering – en de cultuur binnen onze beweging ook een grote rol in het veroorzaken van burn-outs.

In de workshop ‘Activisme en burn-out’ nemen we ruim de tijd (middag en avond) om aan de hand van praktische tools te onderzoeken wat onze burn-out factoren zijn en wat we zelf, maar ook als beweging, nodig hebben om tot een duurzame en gebalanceerde vorm van activisme te komen.
Op het programma:
– beetje theorie over burn-outs, zodat je een burn-out tijdig kunt (h)erkennen bij jezelf of je mede-activisten;
– onderzoek naar persoonlijke burn-out factoren;
– onderzoek en discussie over burn-out factoren binnen de beweging of (affinity)groepen;
– opzetten van een stappenplan met concrete doelen om verandering aan te brengen;
– oefeningen om met stress/spanning om te kunnen gaan;
– een veganistische pot-luck maaltijd.

Verwacht geen top-down ‘college’ over burn-outs. Maar wel een dag waar mèt en vàn elkaar leren binnen een flexibele en horizontale structuur voorop staat. Er is plaats voor 8 deelnemers, dus meldt je even van tevoren aan bij sr-team[at]xs4all.nl.

Datum: zaterdag 20 juni
Tijd: 13:00u – 21:00u
Locatie: Albert Cuypstraat 53, Ede (in de nieuwe workshopruimte)
Meenemen: gemakkelijke kleding en lekker eten/drinken voor de veganistische pot-luck maaltijd.
Kosten: geen

Voor de hippiefoben onder ons: er zal niet meer hippieshit dan strikt noodzakelijk zijn😉

In contact blijven: emailaprisoner.nl

Mocht je iemand kennen die op dit moment vast zit (bijvoorbeeld na een actie), of zit je zelf vast en wil je graag op een makkelijke manier in contact kunnen blijven, dan is emailaprisoner.nl misschien een handige optie. Via de website kan je mails versturen voor €0,40, deze worden dan in de instelling uitgeprint en (afhankelijk van het tijdstip van versturen) dezelfde dag tot max 2 dagen daarna afgeleverd bij de gedetineerde. Ook handig voor ondersteuners en organisaties. (Lees wel ff de voorwaarden, natuurlijk)

emailaprisoner.nl

emap_logo

Sustaining Resistance, Empowering Renewal: Tools for Effective and Sustainable Activism

A 12 day residential workshop in rural Devon, 11th – 22nd May 2015

This workshop offers personal and collective tools to help make our activism more effective. The workshop aims to help us stay inspired, nourished, empowered and creative. It offers space to reflect and analyse, helping us to stay involved for the long haul, create personal sustainability and bring continuity to our groups and movements. It aims to explore ways of working which keep our groups sustainable and effective in the struggle against social and economic injustice and ecological destruction.

The workshop provides an opportunity to get away from our busy lives and take stock, taking time to reflect on our activist experiences and history and to identify and draw upon sources of nourishment, inspiration, creativity and resilience, and develop skills that can help us make changes that will support personal sustainability and wellbeing. It also provides an opportunity to develop skills for organising and working in groups that will help avoid a burnout culture in our groups and networks. The workshop venue, on the edge of Dartmoor, provides ideal conditions for this reflection and renewal.

The course is offered by the ecodharma collective (www.ecodharma.com) and Seeds for Change (www.seedsforchange.org.uk). Places are limited.

Application deadline 3rd April 2015. For more information and an application form please call 01865 403 134 or email kathryn(at)seedsforchange.org.uk
(Note: THERE ARE STILL SOME PLACES!)

Duurzaam activisme? Nog nooit van gehoord

Historisch gezien gebeuren sociale verandering, vredesinspanningen en milieubescherming meestal onder druk van volgehouden acties en campagnes van onderuit. Pas als beleidsvoerders doorhebben dat het de eisers menens is en de activisten een brede maatschappelijke steun of impact kunnen aantonen, gaan zij over tot het inwilligen van hun eisen en helpen zij mee aan de gevraagde veranderingen. Lees verder

Oorzaken van burn-outs

Teveel te doen, te weinig mensen of een lastige samenwerking, het constante gevoel dat je NU iets MOET doen aan ALLES wat er mis gaat in deze wereld: kortom, burn-outs komen ook veelvuldig onder activisten voor.

Je kan een maandje pauze nemen en dan weer doorgaan zoals je vroeger deed, maar de kans is groot dat je dan vroeg of laat weer helemaal kapot bent. Het is beter om jezelf – en je omgeving – eens onder de loep te nemen om te kijken wat je op een andere manier kunt aanpakken. Lees verder